«Марино Гарріївно, робимо! Скільки треба грошей?» — міський голова підтримав ініціативу, яка має гасло «Якщо ви не можете прийти до ЦНАП, ЦНАП прийде до вас».
Мобільна валізка ЦНАП на варті інклюзивних державних послуг
Подорожуючи Німеччиною 2015 року, Марина Гурська, директорка департаменту муніципальних послуг та регуляторної політики Кам'янської міської ради, керівниця Центру надання адміністративних послуг міста Кам’янського, побачила мобільну валізу. Інструмент у 35 кілограмів завважки використовували для надання міграційних послуг у віддалених районах.
Тоді в пані Марини зародилася ідея впровадити схожий інструмент в Україні. Насамперед — для людей із інвалідністю, які не в змозі прийти до ЦНАП самі.
З часом послугу зробили доступною і для людей у лікарнях, літніх мешканців, бійців, які реабілітуються.
«Тепер ми обслуговуємо всіх, хто цього потребує. Ми здійснюємо від 10 до 15 візитів на тиждень», — зазначає Марина Гурська.
Цей сервіс став особливо актуальним під час війни, адже внаслідок бойових дій сполучення ускладнилося, багато українців отримали інвалідність.
Як повідомляє The Wall Street Journal, від початку повномасштабного вторгнення 50 тисяч людей втратили кінцівки.
Так, першу мобільну валізку в Україні запровадили 2017 року в місті Камʼянське Дніпропетровської області. Програма EGAP уже передала 42 такі валізки в шість пілотних регіонів.
Розповідаємо, як ми впроваджували мобільні валізки, щоб забезпечити мешканцям громад доступ до державних послуг.
Як створювали мобільну валізу?
Мобільна валіза — це програмне забезпечення для адміністратора ЦНАП, яке дозволяє надавати державні сервіси на виїзді. Завдяки цьому люди літні, із інвалідністю та ті, хто перебуває в лікарні, можуть отримати адміністративні послуги.
Центри надання адміністративних послуг (ЦНАП) — це установи, де люди можуть отримати широкий спектр адміністративних послуг у комфортних умовах.
Сергій Гунько, регіональний координатор Програми EGAP, доклав рук до «перезавантаження» проєкту з упровадження мобільної валізки.
«Одного разу керівник ЦНАП сказав мені: “Ви не переймайтеся, наша валізка в ідеальному стані, вона лежить у мене в сейфі — ніхто ще не відкривав!” А цій громаді її вручили ще півтора року тому», — каже Сергій.
Тоді за справу взялася команда EGAP. Експерти затвердили методологію використання цього інструмента, створили готові шаблони документів і рішень, продумали, як розповідати про нього людям. Це й дало поштовх громадам успішно використовувати валізку.
«Просто передати обладнання громаді — це не результат. Якщо це мобільна валізка, то результатом є кількість наданих послуг та виїздів щомісяця. Наша мета — створити успішні приклади, які наслідуватимуть інші», — підкреслює Сергій Гунько.
Що таке мобільна валізка?
Мобільна валізка — це, по суті, офіс працівника ЦНАП в одному кейсі.
«Валізка дозволяє сканувати та друкувати документи та бланки для заповнення. Вона також містить компʼютер. На ньому є програми, які дозволяють реєструвати заяви, модем із інтернетом та відеокамеру для документування процесу надання послуги», — зазначає Олена Крук, начальниця відділу ЦНАП (Центр Дія) Смідинської сільської ради.
Олена пояснює, що в її громаді є віддалені села. Там людям немає до кого звернутися, щоб отримати послугу. Тому працівники ЦНАП, крім візитів за окремими запитами, щомісяця планово виїжджають до таких населених пунктів.
Замовити послугу додому щонайпростіше:
1. Людина телефонує до ЦНАП та вказує бажану послугу.
2. Далі узгоджує день і час зустрічі.
3. Працівники ЦНАП знаходять вільну машину та вирушають до людини з валізкою.
4. Мешканець отримує послугу на місці та може оплатити її готівкою, онлайн або за допомогою POS-термінала.
5. Адміністратор повертається до ЦНАП і реєструє послугу.
«Дуже багато людей цього дійсно потребують. Мешканці сіл не завжди готові відлучатися на день від побутових справ. Особливо, коли часто автобус від села до найближчого ЦНАП ходить один-два рази на день», — каже Наталія Піскоха, координаторка Програми EGAP у Дніпропетровській області.
Наталія розповіла про користувачів виїзних послуг. З-поміж них і літня пані з віддаленого села Кременчанської громади за майже пів години їзди від найближчого ЦНАП. Вона самотня, не має родичів, їй важко пересуватися. А щоб дістатися до ЦНАП самостійно, треба здолати півтора кілометра пішки. Завдяки інструменту мобільної валізки жінка змогла отримати потрібну довідку за 10 хвилин.
Послуги на виїзді також допомагають таким користувачам, як жителька Підгороднього, яка опікується 14-літнім онуком із інвалідністю. Для того щоб отримати адміністративну послугу, вона мала замовляти машину для перевезення онука. А з мобільною валізкою — змогла заощадити кошти і час, адже працівники ЦНАПу прибули до її дому.
Ми також поспілкувалися з користувачами послуг на виїзді. Зокрема, з пані Тетяною Солотковською, 68 років, переселенкою з міста Мирноград Донецької області. Зараз пані Тетяна проживає зі своєю 87-річною мамою в місті Нововолинськ Волинської області. Коли зʼявилася потреба оформити для матері послуги як ВПО, у пригоді стала мобільна валізка. Адже жінці через вік важко пересуватися, а до найближчого ЦНАП — тривала дорога.
«Спершу треба пішки йти до автобусної зупинки, а потім чекати на транспорт, який ходить раз у ніколи. Але тепер завдяки валізці працівники ЦНАП приходять до моєї мами самі», — каже пані Тетяна.
Своїми враженнями від виїзних послуг також поділилася пані Галина Степюк з міста Нововолинськ на Волині. Жінка проживає разом із 76-річною мамою, яка має першу групу інвалідності по зору. Раніше, щоб отримати довідки для оформлення пільг, потрібно було самостійно переміщатися з одного кабінету в інший, що забирало багато часу. Деколи, за словами Галини Василівни, вони з мамою могли не встигнути відвідати всі установи до кінця робочого дня та мали витрачати на оформлення послуг декілька днів. Тепер же адміністратори ЦНАП приходять до жінок додому.
«Працівники з мобільними валізками дуже професійні, комунікабельні, із ними легко говорити. Завжди дадуть відповіді на всі запитання та навіть самі телефонують запитати, як справи в мами, і чи не треба оформлювати нові послуги», — поділилася пані Галина.
Разом із громадами створюємо для українців мобільні послуги. Щоб ніщо не ставало на заваді якісному, доступному та рівному обслуговуванню громадян.
Сервіс «Мобільна валіза» впроваджується швейцарсько-українською Програмою EGAP, що виконується Фондом Східна Європа.