Як громади Дніпропетровщини використовують мобільні центри для надання адмінпослуг?

“Спеціалісти виїжджають до нас кожного тижня. Це дуже зручно і дає можливість не витрачати кошти на проїзд у райцентр. Я жителька села Кочережки і звернулась за послугою оцінки землі. Мою послугу зареєстрували і в призначений час я звернулась до спеціаліста на місці” – каже Ірина Сінько.

У жителів громад свої акценти у розумінні зручності та оперативності отримання адміністративних послуг. 

Насамперед у фокусі – нікуди не їхати, витрачати менше часу і коштів на проїзд і не перекроювати робочий день, щоб отримати послугу. Крім того, для мам, наприклад, актуальне питання, на кого залишити дітей?

Ми зробили розвідку і розпитали у жителів громад та адміністраторів ЦНАПів ОТГ і райдержадміністрацій Дніпропетровщини, як надаються послуги за допомогою мобільних валіз, як це відбувається та відчувається на місцевому рівні.

 Фото: Григорій Оришака  голова ради ветеранів, отримує будівельний паспорт на земельну ділянку. Послугу надає адміністратор ЦНАП Солонянської РДА  у просторі організації ради ветеранів.

Рік тому швейцарсько-українська програма EGAP закупила, укомплектувала та передала територіальним громадам, а також ЦНАПам райдержадміністрацій 4 регіонів 16 цифрових валіз, що дозволяють надавати адміністративні послуги поза межами ЦНАПів.

Понад 1 000 000 громадян України, що проживають у цих громадах, можуть отримати адмінпослуги поза межами центрів.

Це новація у сфері надання адмінпослуг, зорієнтована насамперед на інтереси та комфорт інклюзивних груп:

  1. громадян похилого віку, що не можуть самостійно відвідати ЦНАП,
  2. громадян, що перебувають на лікуванні,
  3. громадян, що проживають на віддалених територіях і не мають центру надання адмінпослуг у доступі,
  4. громадян з інвалідністю.

До базової комплектації мобільного центру входять ноутбук із сенсорним дисплеєм, зчитувач паспортів у формі ID-картки, принтер, миша, додаткове джерело живлення, 3G-модем, окрема камера для сканування. Сам кейс ударостійкий, має спеціальний захист від води й пилу, стабілізатор тиску всередині. Він витримує температуру до 99°C й не тоне у воді. Також є можливість встановити на кейс зовнішній замок чи пломбу. В автономному режимі такий мобільний центр надання адміністративних послуг може працювати впродовж 12 годин.

В червні минулого року були передані цифрові валізи Вінницькій міській раді і районним державним адміністраціям трьох найбільших районів області – Немирівського, Погребищенського й Тростянецького. 

Одеська обласна державна адміністрація передала мобільні кейси центрам надання адмінпослуг 4 районів області: Біляївського, Болградського, Лиманського та Любашівського. 

У Дніпрі в липні минулого року 4 мобільні центри надання адміністративних послуг передали головам Криничанської та Солонянської райдержадміністрацій, а також Вербківської та Слобожанської об’єднаних територіальних громад. 

В свою чергу Волинь вже встигла протестувати цифрову валізу в ділі на базі геріатричного пансіонату.

На Дніпропетровщині найчастіше мобільні центри надання адміністративних послуг використовують для надання адмінпослуг громадянам, що проживають на віддалених територіях, а також громадянам, що лікуються. Послугами скористалися близько 1000 громадян. Найбільшим попитом користуються послуги у сфері земельних відносин.

Фото: Ольга Капуста, жителька с. Вязівки (Вербківська ОТГ). Отримує довідку про склад сім’ї для соціальних виплат. Послугу надає адміністратор ЦНАП Вербківська ОТГ Вікторія Мартишевська (село Вязівки).

Це працює так: до заявника з таким кейсом виїжджає державний реєстратор чи працівник соціального захисту (усе залежить від обставин та потреб замовника послуг). Подати заявку можна у телефонному режимі. Зареєструвати дату та час приїзду адміністратора. Результат надання адмінпослуги людина отримує через кур’єрську службу або рекомендованим листом.

Цікаво, що амбасадорами нового рішення для обслуговування громадян стають лікарі, що не лишаються осторонь можливостей, які пропонує місцева рада.

Лікарі, медсестри, персонал геріатричних центрів можуть бути гарною цільовою аудиторією для формування обізнаності на місцях і прискорюють практичне поцінування інновації завдяки комунікації на місцях.

Ось як коментує Володимир Бігун,  заступник головного лікаря Солонянської районної лікарні: «Дізнався, що ЦНАП Солонянської райдержадміністрації отримав «чудо-валізу» –  набір техніки, який можна використовувати для обслуговування пацієнтів лікарень.

Підказав цю ідею родичам одного із хворих, якому вкрай необхідно було  здійснити вклеювання фотокартки у паспорт по досягененню віку.

Ця людина вже перебувала на лікуванні у нашій лікарні і найближчими днями мала продовжувати лікування у  Дніпрі. А паспорт – недійсний. У відділення прибув фахівець ЦНАП – і приємно здивовані були родичі, сам пацієнт та працівники лікарні. Мобільна валізка – реальна допомога для людей похилого віку та з особливими потребами  і громадян, які знаходяться на стаціонарному лікуванні”.

Інша частина користувачів – громадяни, що живуть у сільській місцевості і не мають ЦНАП у пішому доступі. Тут одразу декілька моментів. Леонід Білоус,  директор Промінської   НЗСШ, депутат Солонянської районної ради, зазначає:

“Людям, котрі фізично не можуть відвідати ЦНАП, важко отримати адміністративну послугу. А це значна частина сільського населення – пенсіонери, громадяни з інвалідністю, матері з маленькими дітьми. Особливо, коли проживають у селі, яке знаходиться на відстані 72 кілометри від райцентру, а ЦНАП у громаді ще не створений.

Про те, що ЦНАП Солонянської райдержадміністрації отримав «цифрову валізу» – міні-офіс адміністративних послуг, дізнався нещодавно. Дуже вдячні  за такий подарунок. Впевнений, що це дуже важливо і потрібно.  Працівник ЦНАП, що виїжджатиме за попередніми заявками за місцем перебування особи, матиме у цьому кейсі все необхідне обладнання для надання послуг. І що важливо – у склад цього комплекту навіть входить зчитувач інформації із ID-карток.

Фото: жителька с. Степове (Слобожанська ОТГ) отримує послуги з взяття на квартирний облік. Послугу надає адміністратор ЦНАП Слобожанської ОТГ у селі Степове.

У багатьох селах попит на послуги доволі помірний, там складно знайти кваліфікований персонал, а витрати на створення офісу економічно невиправдані. Натомість мобільний ЦНАП може відвідувати населені пункти за гнучким графіком залежно від потреб споживачів, заощаджуючи їх час та кошти».

Цифрові  валізи укомплектовані та передані громадам Дніпропетровщини, Волині, Одещини та Вінниччини в межах швейцарсько-української програми EGAP. Програма виконується Фондом Східна Європа у партнерстві з Державним агентством електронного врядування в Україні і фінансується Швейцарським агентством розвитку та співробітництва.

Програма EGAP вперше презентувала мобільні центри надання адмніпослуг

Марія Фьодорова про мобільні центри та їх використання у Голобській ОТГ

Більше мобільних послуг: луцький ЦНАП отримав «цифрову валізу»

01032, Київ вул. Саксаганського 96 оф. 501

+380 44 2060448

info@egap.in.ua